hur jag ska träna mina hästar bättre

Har läst klart boken nu, fått inspiration till min egna träning av mina hästar. Jag har nog ett ganska bra upplägg för träningen av hästarna men för att ta mig längre och högre måste jag kunna få hästarna i ännu bättre form fysiskt. I boken tog de upp väldigt mycket, allt från vilken häst man ska ha, till vilket foder, träning för ryttaren, osvosvosv.. men väldigt kort om varje sak.
 
De jag mest var intresserad av var själva träningen för hästen (fys). Hållbarhet och framgång hänger ihop, när hästen är skadad eller sjuk förlorar man träningsdagar. Det finns två typer av träning - teknikträning och de tränar man väldigt mycket på. Sen finns det träning av fysiken. Att ha en bra grundkondition på hästen förebygger skador. Trötthet är en riskfaktor för skador, ex. så är musklerna ett stöd för leder, senor/ligament och om musklerna inte orkar, ökar belastningen. Därför är det väldigt viktigt att känna efter när hästen blir trött och förbereda hästen stegvis för uppgiften man har framför sig. En bra fysik på hästen ökar både hållbarheten och ger prestationen bättre förutsättningar.
 
Så det man ska tänka på..
- Upptrappning, under kort tid till exempelvis en igångsättning eller under en längre tid som när man utbildar en häst upp i klasserna.
- Kontinutet, att man upprepar träningen istället för att köra ett hårt pass varannan månad och då gör något som hästen inte är tränad för.
- Variation, variera ridningen och underlag. 
- Återhämtning, längre vilor men även kortare. 
- ''Plötsligt ändring av kraven'', exempelvis att man inte förberett sig för tävlingsuppgiften rent fysiskt. Ger en plötslig belastning.
- Hur hästen tar träningen, alla hästar är olika och man behöver anpassa träningen. Ex. tidigare skador eller svagheter.
 
Vad finns det då för träning för hästen för att öka fysiken? Intervallträning i högre tempo kan man använda sig av när hästen har en bra grundkondition. För att bygga upp grundkonditionen är långa turer bra, intervaller i lägre tempon funkar med. Backträning är bra, klättra upp och ner. Framförallt är att träna i uppförsbacke bra, ansträngningen ökar men inte belastningen. Därför är det skonsamt. Sen kan man hoppa studs. Studs i intervaller. Inför OS i Aten 04 hade de satt ihop ett fysträningsprogram. De hade mätt puls och mjölksyra och sett att studs i intervaller på lägre hinder kunde få samma ansträningsnivå som att hoppa en 160-bana. Utan den belastningen som det blir på högre hinder. Intressant!
 
Hårda pass ska följas av lättare, därför kan man inte lägga in för mycket fysträning när tävlingssäsongen är igång. Nu under vinterhalvåret är det bättre att träna fysiken än sen, ett exempel var 3 fyspass i veckan som sedan minskade när tävlingssäsongen kom igång, då bara ett fyspass i veckan. Tänk då på att de handlar om hästar som tävlas hårt, det går inte att jämföra med om man tävlar lägre och inte så ofta. Då kan man träna fysiken även under tävlingssäsongen.
 
Jag tycker det är svårt att veta hur hårt kan man träna för att få en effekt på träningen? Då skrev de en del om pulsmätning. Det hade varit intressant och bra om man kunde mäta träningen man gör, på något sätt! Jag brukar kolla om hästarna blir flåsiga när jag gjort ett galopp-pass eller ett hopp-pass men detta funkar inte alltid. Ex. är Gusti svår att avgöra, han kan bli flåsig av lite galopp och ibland inte. Jag vet inte varför (inget ''fel'' på honom), men kanske spänner han sig och blir då mer flåsig? Därför det hade varit bättre att mäta puls, hur hårt tränar jag egentligen nu och hur mycket mer kan jag träna de? Detta är absolut inget måste men det hade varit väldigt intressant och lärorikt att använda en pulsmätare.
 
Jag tänker att för mina unghästar räcker det med turer, klättring och normal galopp ute. Mina andra hästar som är äldre, tränas hårdare och tävlas högre krävs det mer träning än de där. Därför ville jag sätta mig in lite mer i det. Jag skapade en kategori ''fysträning'' så uppdaterar jag om passen jag gjort i den. Hästarna är nu igång och kan påbörja fysträningen. :)

En intressant sak de skrev om var om hur kroppen svarar på träning. För att få en träningseffekt måste ansträningen nå en viss nivå, ja. När kroppen uppfattat en viss signal ''stängs den av'' ganska snabbt. Då uppehör träningseffekten. De menar på att efter ett visst antal språng kommer kroppen ''stänga av'' träningsimpulsen och därefter ger fler språng bara slitage. De skrev om en studie som gjorts på råttor som skulle göra hopp för att stärka upp skelettet. 5 hopp gav samma resultat som 20. Något att tänka på när man tränar hästarna. (De stod bara kort om detta så vet inte mer än så).
 
 

Kommentarer
Postat av: A

Vad var det för bok? :)

Svar: ”träna hästen för framgång och hållbarhet”😊
isabella fransson

2019-01-14 @ 18:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0