trycka bort negativa tankar

Skrev för ca en månad sen att jag tog lite tips från Peders sommarprat om de mentala. Jag fick ännu fler tips från hans bok men de kan jag skriva om i ett annat inlägg. Ibland känns det som hjärnan kan ställa till det mer än vad man tror, iallafall nu när jag testat ett ''knep''. Det handlar om att hela tiden tänka positiva tankar och trycka bort de negativa. Många negativa tankar dyker upp i mitt huvud när jag ska rida mot ett hinder/eller tänker på att jag ska rida mot ett hinder. De kan vara när jag går banan så blir jag ''rädd'' att jag ska komma för nära så vi river, eller att jag inte ska nå fram på en distans. Ibland kan jag oxå känna en viss prestationsångest i att rida mot ett hinder för jag vill göra det så perfekt som möjligt. Kan ibland uppstå vid träningar för att jag inte vill göra fel. Om man har prestationsångest över något och verkligen inte vill göra fel, tycker jag man lätt tar åt sig ännu mer när någon påpekar att man exempelvis som i mitt fall då kommit för nära eller för stort, fast det egentligen inte är någon ''big deal''. Då kanske man känner ännu mer oro och får ännu fler negativa tankar. Jag har inte reflekterat så mycket över detta tidigare men började göra det efter att ha lyssnat på Peders sommarprat. 
 
Min slutsats är, efter att ha jobbat med detta, att jag har fått ett annat lugn när jag rider mot ett hinder. Alltså verkligen stor skillnad. Vilket oxå gör mig säkrare. Jag har väldigt lätt att hitta distanser så jag har ingen anledning till att tänka så. I och med att jag fått ett annat lugn har det oxå gjort att jag känner mig mindre nervös på tävlingar för att detta inte stör mig lika mycket längre. Om man hela tiden oroar sig för en viss sak som ska hända blir man oxå mer nervös. Jag känner mig så mycket mer avslappnad nu och jag har verkligen fått en riktigt bra känsla på framförallt Tantbrun då jag vågat galoppera på mer innan hindret. En sån negativ tanke kan göra att jag börjar rida annorlunda, blir osäker och börjar därför plocka bort galoppen. Känner jag i anridningen att jag ligger lite fel kan jag behålla lugnet och vänta ut något galoppsprång till, för att sen hitta distansen. Om jag på en framhoppning inte riktigt har den där känslan och flytet försöker jag bara släppa det och mata på med positiva tankar igen innan vi ska in på banan. Det är inte alltid perfekt när man hoppar fram men man behärskar ju fortfarande de man ska göra inne på banan, då man gjort de så många gånger förr. Om ni förstår vad jag menar.
 
Detta är något jag måste jobba vidare på och de uppkommer negativa tankar hela tiden, men försöker bara trycka bort dom. Positiva tankar och en positiv känsla gör mer skillnad än vad man tror, iallafall för mig. Hjärnan kan ställa till mycket spratt.... Detta var en av dom mentala tipsen jag tog med mig från både boken och hans sommarprat, ska skriva om fler i ett annat inlägg. Har ni testat detta och fått samma skillnad som mig?! :)
 
Chelsea på prisutdelningen i helgen. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0