tips för att bli av med sockersuget

Jag har tidigare haft ett extremt sockersug. Har under hela mitt liv ätit mängder med socker vilket lett till detta förbannade sockersug. Det är inte roligt att jämt och ständigt vara sugen på något. Har testat att hålla mig till en gång i veckan men detta funkar inte för mig. Jag var istället tvungen att ta bort godis, glass, kakor, läsk osv.. under en längre tid och då kunde jag äntligen hålla mig ifrån sånt minst en månad. Har hållt på nu sen i våras förra året med sockeruppehåll en månad åt gången och sockersuget har minskat men det är så lätt att falla tillbaka. Under julen åt jag vad jag ville och det var återigen tufft att sluta med socker. Det känns som att sockersuget aldrig försvinner men har man ätit socker hela sitt liv i sådana mängder så tror jag inte det försvinner på några månader, utan tar tyvärr längre tid än så. Blä! Just nu kör jag 50 dagar utan godis, glass, kakor med en kompis, är inne på 11 dagen och det går bra. Det enda jag tillåter mig att äta är lite(!) naturgodis nån gång i veckan, visst är det socker i det med men vissa saker är betydigt nyttigare och jag äter i väldigt små mängder.
 
Jag har blivit mycket piggare sen jag slutade äta så mycket socker, mitt blodsocker är mycket mer stabilt och jag blir inte så trött som jag lätt kunde bli innan. Det är mer hälsosamt med mindre socker och jag vill ha en frisk kropp i många år. Sen lägger jag på mig extrakilon så himla lätt med och då är det ingen bra kombination med ett extremt sockersug, haha.... Här får ni lite tips om ni har samma problem som mig.
 
- Drick mycket vatten, jag har vattenflaska med mig hela tiden. Speciellt på kvällarna när det är som värst.
- Ät antingen flera mål om dagen eller bara tre stycken. Se vad som funkar bäst för dig. För mig känns det bäst att bara äta tre mål om dagen, då äter jag dom och sen är det nog.
- Träna, det tar bort mitt sockersug iallafall.
- Sätt upp mål, ex. klara sig utan socker under 20 dagar eller att gå ner x antal kilon. Då är det lättare att hålla sig motiverad hela tiden.
- Tänk att du gör din kropp en tjänst, det är aldrig bra med för mycket socker för kroppen.
- Var envis, även fast man är sugen under en viss tid på dygnet så försvinner det oftast dagen efter.
- Byt ut kvällsgodiset med någon god frukt, jag älskar annanas och det åt jag mycket i början när jag slutade med socker. Nu äter jag äpple med kanel på, så gott!
 
Det är inte bra med för mycket socker vare sig man är normalviktig eller överviktig. Man hör ju hela tiden att vi svenska ökar i både vikt och hur mycket socker vi äter per år, inget av det är hälsosamt!! Jag hade nog inte tagit det lika seriöst om jag hade en superämnesomsättning, så på ett sätt är det bra att jag lätt lägger på mig extrakilon. Men det hade vart så skönt att kunna äta godis när man ville utan att oroa sig över det. 
 
Jag lägger detta inlägg i en ny kategori: Hälsa - träning och kost, så kommer jag posta mer inlägg där. Det är trots allt en väldigt viktig del för oss ryttare (och som människa), vi tänker för mycket på hästen och för lite på oss själva. Kommentera gärna om ni vill läsa om något speciellt. :) Sorry, mycket text och lite bilder, hade inga passande...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0