mina åsikter kring täcken

Jag har alltid tyckt att hästen ska få gå utan täcken så mycket som möjligt, men har inte riktigt själv förstått varför eller hur mycket hästen faktiskt klarar sig utan täcke.

Denna vintern kommer jag låta båda gå utan täcken, tess är inte klippt än och appis är som ni säkert vet täckesklippt. Men kommer klippa tess sen när hon sätt igång ordentligt. Eftersom appis är täckesklippt så skyddar pälsen lika mycket som ett täcke gör. Så varför skulle hon inte klara sig utan täcke då? Det är bättre att låta hästen få använda sin päls till att skydda sig mot olika väder än om ett täcke skulle göra det.

Anledningen till det är att pälsen är så bra på att anpassa sig till olika väder, ni kanske har sett att pälsen ställer sig upp när det är kallt och lägger sig ner när det är varmt? Så kan aldrig ett täcke anpassa sig vilket gör att hästen antingen blir för varm eller för kall när temetraturen ändrar sig. Man förstör hästens egna anpassning till vädret.


Täckesklippningen eller filtklippning som det heter :p

En annan anledning till varför jag tycker man ska låta hästarna gå utan täcke är för att hästarna har ett puts beteende. De står och kliar på varandra och så rullar de sig, det är ett sätt för hästen att rena sig samt att putsa eller klia varandra är ett socialt beteende. Men om täcket ligger över så kommer hästen inte åt pälsen.



Vid helklippning tycker jag såklart att hästen ska ha täcke för då har den ingen päls kvar som kan anpassa sig till vädret. Jag har själv helklippt appis förrförra vintern och tess förra vintern och då hade jag såklart täcken. Men denna hösten slog det mig att varför inte täckesklippa så de kan gå utan täcken?

Snacka om att vi har blivit rejält lurade av de som säljer täcken idag.
Vi lägger hur mycket pengar som helst på täcken när hästarna egentligen inte behöver det och verkligen inte så tjocka. Så de har verkligen lyckats. Tess var helklippt förra året och gick med ett 200g hela vintern. Hon gick ute dygnet runt även när det var som kallast. De täcket klassas som ett hösttäcke av försäljarna? När hon i själva verket kunde gå med det hela vintern utan problem.

Jätte många av er kommer säkert tycka att detta är extremt att inte låta hästen ha täcke på sig. De fryser ihjäl och kommer dö av köld typ.. Men det är vi i vårt samhället som byggt upp allt detta, pga allt som påverkat oss hela tiden. Vi tror att det är våra små bebisar som behöver täckas bara för det ska gå ut eller att de tycker det är mysigt att stå i en box med massa halm. Känner ni igen er?

VI måste börja tänka om, tänka på att det är stora djur, hästar som har andra beteende, som av naturen är skapt av att leva själva!!! Utan oss, de klarar sig fint själva, därför behöver de inga täcken. Jag har nästan själv svårt numera att sätta mig in i hur andra tänker kring detta. För mig är det en självklarhet att hästar är hästar och klarar sig så bra utan en massa daltande.

Det enda jag är osäker på är att om hästen inte har tillgång till mat hela tiden (eller ofta) så har den ingen energi att skapa värme ifrån och på så sätt kan de få hästen att börja frysa. Eftersom av naturen är hästen skapt till att äta hela tiden och om hästen inte får äta mellan långa mellanrum så får den ingen energi. Men förhoppningsvis får många hästar mat med jämna mellanrum, så jag utgår ifrån de i detta inlägget!

Som vanligt är det kul om ni kommer med åsikter, även fall ni håller med eller inte. Men jag står fast vid min, det är hästar och inga små bebisar vi håller på med ;)

Kommentarer
Postat av: Johanna

jätte bra inlägg! :D

Tycker absolut mer om att hästen ska få slippa täcke! :)

2011-11-27 @ 13:50:02
URL: http://ujohanna.blogg.se/
Postat av: vendela

bra inlägg! jag tycker att så naturligt som möjligt är bäst, men vad det gäller täcken blir jag jätteosäker! kanske världens dummaste fråga men klarar ALLA hästar att gå utan täcke med täckesklippning? eller kan det vara olika med vilket land de har stam i liksom? och hur äre med höstar som har korsförlamning? :)

2011-11-27 @ 13:59:51
URL: http://dellas.myshowroom.se
Postat av: Isabel

jätte bra inlägg! håller verkligen med! men jag tex har helklippt min ponny som fryser väldigt lätt med minsta lilla regn, men tom hon klarar att gå med ett regntäcke bara!

2011-11-27 @ 15:52:02
Postat av: Elin

Jag håller med dig, men man måste tänka på att alla hästar är olika. Jag har ett fullblod som är uppfödd på stall. Han skulle Alldrig klara av att gå utan täcke på vintern. Han har får alldeles för tunn, gles och lång päls så om det regnar/snöar och han går utan täcke blir han blöt nästan direkt in på huden. Vilket gjorde att han blev väldigt sjuk. Men om jag hade en häst som klarade sig utan täcke så skulle jag såklart låta den vara utan. Jag strävar alltid efter att låta min häst leva så "naturligt" som möjligt, men i denna fråga kan man faktiskt inte dra alla över samma kam som du gjort.

2011-11-27 @ 18:25:53
URL: http://ellasrum.blogg.se/
Postat av: Hanna

håller helt med dig men tycker att vendelas fråga är intressant. Påverkar hästens stam (härstammning) om de kan gå utan täcke?

Jag tänker också på min medryttarhäst i Ljusnedal. Han är ett varmblod, är helt oklippt, går ute i hage minst 12 h per dag. Ljusnedal är ett köldhålså ibland blir det runt -30 kallt. Är det kallare än 20 han han ett vintertäcke. tror du han behöver det förutsatt att han har fritillgång till hö?

2011-11-27 @ 19:01:59
Postat av: vendela

jättefin blogg! :D

2011-11-27 @ 19:18:02
URL: http://vendelastertmans.blogg.se/
Postat av: Sara

jag håller med Elin, man mst tänka på att hästar och ponnyer är olika! min ponny Blondie skulle aldrig klara av att gå utan täcke även om hon har vinterpäls! hon fryser aldelles för lätt.

2011-11-27 @ 20:12:22
URL: http://stickorstay.webblogg.se/
Postat av: Julia

Sv: Okej! Bra åsikter :)

2011-11-27 @ 20:30:57
URL: http://oneofmusic.blogg.se/
Postat av: Nin

Förstår hur du tänker, och jag håller med om att hästarna ska få vara täckesfria så mkt som möjligt.

Dock måste vi tänka på att när vi klipper hästen så förlorar den sitt "naturliga" täcke, och vi måste då ersätta med fodrade täcken. När du resonerar så som att om du klipper "täckesklippning" så behöver du inte lägga på täcke alls är lite skevt, eftersom hästen saknar hår över bogen, halsen och undersidan. När du tar bort det håret försvinner värme ut där och resten av kroppen blir kyld, och täcket behövs för att hålla hästen varm. Visst kan den säkert "klara" sig, men man vill ju att hästen ska ha det bra, inte bara "klara sig".



Bra blogg! :)

2011-11-27 @ 21:19:17
URL: http://byninis.blogg.se/
Postat av: Lisa

Haha detta är ju nästan pinsamt ... vad då "min häst/ponny skulle aldrig kunna klara av att gå utan täcke" vad gör vildhästarna då? Syr dom egna eller? Täcken är extremt överskattade och vilken häst som helst kan gå ute en hel vinter utan täcke, dom dör inte precis, är dom klippta fryser dom förmodligen om det är kallt. Tex. min islänning har aldrig täcke, inte ens förra vintern då det var -37 här uppe i norrlandsskogarna. Det stör mig också att folk tror att araber är så sårbara eller vad man ska kalla det för, araberna är ju en av de raser som tår kyla absolut bäst, i klass med en islänning! Om ni inte har tänkt på det så blir det extreeemt kallt i öknen på natten. Täcken är något som vi människor har hittat på och är allt annat än naturligt för hästen!

2011-11-28 @ 19:16:35
URL: http://everglade.blogg.se/
Postat av: Ellinore

Jag vet inte om jag har rätt nu men är inte hästar känligare för fukt/regn än kyla? Om det är något man ska skydda hästen mot är det regn, inte kyla.



I privatstallarna hos oss är varenda häst/ponny utrustade med ett fleecetäcke och sen ett eller två vintertäcken över det... Ridskolehästarna går ibland utan täcke, ibland med ett vanligt regntäcke, och fyrser inte ett dugg. Ändå klarar sig ridskolehästarna, som också blir klippta på vintern... Folk slösar ju pengar :o

2011-11-29 @ 14:30:00
URL: http://hamreryttarna.blogg.se/
Postat av: Bellah<3

håller helt klart med dig! :)

2011-12-02 @ 23:24:19
URL: http://iisabellaslunga.blogg.se/
Postat av: Lule

Jag håller med dig delvis.

Självklart kan en häst gå utan täcke om den är oklippt och får en fin vinterpäls. Sen tycker jag att det ska finnas tex en skog eller en lösdrift eller någonting dom kan gå in i.

I mitt stall står det tre hästar och alla har täcken. Min ena, Fagge, är gammal och klarar inte att hålla hullet i kroppen och värmen på vintern så han har alltid Flece + regntäcke på sig nu eftersom att dom fortfarande går ute då det inte är kallt här nere i Sörmland. Dullsan min andra häst har Flece + regntäcke för att hon blir lätt öm i ryggen och måste vara varm :)

När mina hästar sen börjar gå in om nätterna i stallet kommer jag inte ha täcke på dom ute. Kanske ett regntäcke om det snöar men inget annat :)



Sen förr i tiden hade man ju aldrig täcken p hästarna. Kanske en filt men inget mera. Folk är så överrädda om hästarna nu för tiden ;)

2011-12-03 @ 13:16:08
URL: http://nattstad.se/lulepettersson
Postat av: Issa

De flesta gästar behöver verkligen inte täcke! Sedan jag fick

Min häst har han fått stå utan täcke och hans päls BLEV verkligen tålig, han blev aldrig blöt in på huden :-)

Dock börjar han bli till åren nu och började småskvätta kiss lite nu och då, så kom vi fram till att njurarna blev nerkylda när han var ute, så i år är första gången på flera år han får gå täckad utomhus, (han har slutat med kissandet) dock med fri tillgång till grovfoder då det är det som gör att de egentligen håller värmen :-):-)

2011-12-04 @ 11:22:43
URL: http://kattissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0