hästen måste gå på ''tygel''?

Är inte en allmän uppfattning att om man inte har sin häst på tygel så kan man inte rida? Går hästen lite upp med huvudet så är man dålig?

Varför är det så? När går ens hästen på tygel? Det är inte lätt att se om en häst jobbar rätt, är i balans och avslappnad. Vem som helst, tom en nybörjare kan kröka nacken på hästen. Det är så mycket kunskap som behövs för att kunna rida en häst och framförallt för att kunna känna om den jobbar rätt.

Jag säger inte att jag kan, jag menar bara att det är så mycket snack hit och dit att hästen ska gå på tygel annars kan man inte rida. Är inte det de första man tänker på när man kommer in i ett ridhus fullt av folk. Hästen måste NER på tygel annars kan man inte rida?

Man kommer aldrig kunna ha en hållbar häst om det första man tänker på är att såga ner den på tygel, eftersom den då bara springer på frambenen. Kan det vara en anledning till varför kotledsinflammation är den vanligaste skadan?


Tess jobbar bra med bakbenen men går inte på ''tygel''.

Kommentarer
Postat av: Julia

Hej! Bra inlägg. Jag tror det är så med min häst också, hon det känns som hon lyssnar och jobbar bättre när hon inte går ner på tygeln (dock bara i skogen). När jag rider henne i ridhus/ paddock går hon superbra på tyglen och lyssnar bra, det känns som hon jobbar bra då!



Kram Julia <3

2011-02-19 @ 21:07:21
URL: http://juuliafoto.blogg.se/
Postat av: Jessica josefsson

precis!! de e oftast så när man rider bland mkt folk.. "nu måste man få ner hästen på tygel" men så ska man ju absolut inte tänka utan värma upp den först ordentligt! synd att inte många gör så bara :/

2011-02-19 @ 21:41:05
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

kotledsinflammation beror på överbelastning, att man tar hästar för hårt och inte tänker på vad dom klarar av när dom klarar av det, där kan man ju fråga sig varför man ser massa hästar på annonsen som gått falsterbo som 5åringar och nu är 7 och inte har gjort något mer, överbelastade?slut i kroppen? antagligen. men kan även komma utav övervikt eller underlaget om det är dåligt. :) men visst är det så du säger, man vill ju att ens häst ska gå ner på tygeln men sen kan man ifrågasätta många som rider deras hästar i perfekta grandprix formar, jobbar den ens med bak? eller ryggen? ibland, ibland inte. :-) bra inlägg!

2011-02-19 @ 22:35:10
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Anneli Johansson

Bra inlägg, undrar också varför de e såhär, de ska ju komma bakifrån

2011-02-20 @ 08:36:20
URL: http://stallekekullen.blogg.se/
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

SV: aha det lät som grundorsaken :) då fattar jag!

2011-02-20 @ 10:46:02
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: dessi

2011-02-21 @ 05:48:12
URL: http://fantasyforever.blogg.se/
Postat av: dessi

Håller fullständigt med! Alldelens för många stirrar sig blind på att hästen skall kröka på nacken och sen "wow hästen går i form! nja.. riktigt så funkar det ju inte..

2011-02-21 @ 05:50:05
URL: http://fantasyforever.blogg.se/
Postat av: Caroline

håller helt klart med dig! Det har blivit alldeles för uppstorat, det är verkligen många som tänker så, alla har det som mål när dom rider, och så länge dom går krökta så har passet gått bra!? hrm.. där sitter verkligen INTE ridningen!

2011-02-21 @ 07:54:04
URL: http://carolineshastar.blogg.se/
Postat av: Frida

Hästen höjer naturligt på ryggen och bär upp ryttaren på rätt sett när den går på tygel. I alla fall det jag har fått lära mig.

2011-02-21 @ 11:01:01
URL: http://knutti.blogg.se/
Postat av: Irma

Jag tycker att du har helt rätt i det!! Att hästen jobbar på tygeln kommer verkligen inte först, för att den häst ska kunna "gå på tygeln" på rätt sätt som inte felbelastar kroppen så måste först ha jobbat upp muskler i rumpan och ryggen för att orka bära sig på bakbenen. Jag tycker att det är tråkigt att se framförallt unghästar som jobbas "fel" eller för mycket eftersom de får skador för livet av det! Bra blogg!

2011-02-21 @ 12:18:55
URL: http://grytagirls.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tycker ens begreppet "gå på tygeln" är helt fel. Jag menar, man ska knappt behöva hålla i tygeln när hästen verkligen går i form "på riktigt". När jag var mycket yngre och tävlade min B-ponny i Dressyr en gång så gick han inte "på tygeln" men min kompis häst böjde på huvudet och jag drog slutsatser om att hon självklart skulle vinna. Men resultatet blev att jag faktiskt gjorde det för att domaren såg att min ponny arbetade med bakdelen och hela kroppen medans min kompis häst bara böjde på huvudet, domaren ansåg att jag red hästen och att min kompis "åkte" häst:) Så jag ser hellre att en ryttare verkligen "rider" sin häst ist för att såga ned den "på tygeln", det är min åsikt iaf, så kämpa på hörru:)

2011-02-21 @ 21:27:38
URL: http://svernfors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0